Δευτέρα 21 Ιανουαρίου 2013

Νευρική Ανορεξία (Θεραπεία και Συμβουλές Αντιμετώπισης)-Μέρος Γ

Εφόσον διαγνωστεί η ψυχογενής ανορεξία στο άτομο, το σίγουρο είναι πως δύναται να αντιμετωπιστεί, πάντα με την προϋπόθεση ο ασθενής να είναι συνεργάσιμος και να επιθυμεί θεραπεία. Η φαρμακευτική αγωγή είναι απαραίτητη από τη στιγμή που η διαταραχή έχει επικίνδυνες σωματικές επιπτώσεις για τον νοσούντα. Παράλληλα, επιβάλλεται και η ψυχολογική υποστήριξη αυτών των ανθρώπων με εβδομαδιαίες συνεδρίες, καθώς υπάρχει ένα αρκετά επιβαρυμένο ψυχολογικό υπόστρωμα. Η διάρκεια της θεραπείας δεν είναι συγκεκριμένη. Η θεραπεία παρατείνεται, όταν ο ασθενής δεν αποδέχεται εύκολα το πρόβλημα του και δεν είναι σταθερός και συνεπής στη συνεργασία του με τους ειδικούς.


Πώς μπορώ να βοηθήσω το παιδί μου, τον φίλο μου, τον σύντροφο μου, τον συγγενή μου που πάσχει από νευρική ανορεξία;

Τι να κάνεις:
  • Μην θεωρήσεις ποτέ, ότι το άτομο είναι ιδιότροπο και κακομαθημένο! Το πρόβλημα δεν είναι τόσο απλό και δεν κάνει τίποτα επίτηδες.
  • Κινητοποίησε το, ώστε να ζητήσει βοήθεια. Μην αποθαρρυνθείς, εάν το αρνηθεί με σθεναρότητα, γιατί αυτό είναι αναμενόμενο. Δείξε κατανόηση και συνέχισε να το ενθαρρύνεις έχοντας στο μυαλό σου, ότι ο λόγος που το αρνείται είναι ο φόβος μήπως χάσει τον έλεγχο του βάρους του.
  • Ζήτα και εσύ από τους ειδικούς υποστήριξη και ενημέρωση. Η άγνοια δεν βοηθά κανέναν και εσύ δεν είσαι ο θεραπευτής του νοσούντα. Την ευθύνη αυτή πρέπει να την έχει ο ειδικός.
  • Απέφυγε να μιλάς για θέματα διατροφής και βάρους μπροστά του.
  • Μην βγάζεις απόρριψη και κριτική απέναντι του. Αυτό του ενισχύει την ανάγκη για εμμονικό έλεγχο του βάρους και της εμφάνισης.
  • Μην σταθείς στο βάρος και στην εμφάνιση, για να πείσεις το άτομο να πάρει επαγγελματική βοήθεια. Μείνε στις σωματικές δυσλειτουργίες, που ενδεχομένως να έχει και εστιάσου στην σημαντικότητα αντιμετώπισης αυτών των διαταραχών.
  • Δείξε υπομονή. Δεν είναι ένα πρόβλημα, που λύνεται από τη μία στιγμή στην άλλη.
Τι να αποφεύγεις:
  • Να ελέγχεις και να κρίνεις την διατροφική του συμπεριφορά.
  • Να προσπαθείς να το πείσεις, ότι δεν έχει δίκιο. Ότι, δηλαδή, δεν είναι χοντρό.
  • Να προσπαθείς να ακυρώσεις τις ανησυχίες και τους φόβους του.
  • Να του τονίζεις, ότι είναι υπερβολικά αδύνατο. Εκείνο θα ισχυρίζεται από την πλευρά του, ότι έχετε πρόβλημα όρασης!
  • Να πάρεις πάνω σου την ευθύνη της θεραπείας του.
  • Να λειτουργείς "πίσω από την πλάτη του" σε σχέση με την θεραπευτική αντιμετώπιση του προβλήματος.

Πώς μπορώ να βοηθήσω τον εαυτό μου, εάν έχω ανορεξία;
  • Αναγνωρίζω το πρόβλημα μου.
  • Ζητάω βοήθεια από ειδικό.
  • Πιστεύω στην αντιμετώπιση και θεραπεία του προβλήματος.
  • Αναγνωρίζω το συναίσθημα πριν και μετά από ένα επεισόδιο υπερφαγίας.
  • Προσπαθώ να καταλάβω για ποιο λόγο εμμένω στο να ελέγχω το σωματικό μου βάρος.
  • Βάζω μικρούς και εφικτούς στόχους και επιβραβεύω τον εαυτό μου κάθε φορά.
  • Στέκομαι στο σήμερα και στα θετικά που μου δίνει.
  • Αξιοποιώ τον χρόνο μου στο να κάνω πράγματα, που μου αρέσουν.
  • Αναγνωρίζω ότι δεν μου δίνει το φαγητό καμία λύση και ότι δεν μπορεί σε καμία περίπτωση να καλύψει άλλα κενά στη ζωή μου.
  • Υπενθυμίζω στον εαυτό μου, πως ο στόχος δεν είναι να αυξήσω το βάρος μου, αλλά να υιοθετήσω υγιείς διατροφικές συνήθειες και να φτάσω το βάρος μου στα φυσιολογικά για τις διαστάσεις μου επίπεδα. Η θεραπεία θα με βοηθήσει να μάθω να ελέγχω την ζωή μου στους διάφορους τομείς και να υπερασπίζομαι την προσωπική μου ανάπτυξη, χωρίς να προκαλώ άσχημες επιπτώσεις στην σωματική και ψυχική μου υγεία.


   Αθανασιάδου Μαρία - Ψυχολόγος
www.psyxologiki-ypostirixi.blogspot.gr


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου